Opoczyński dworzec kolejowy może w najbliższych 5 latach odzyskać dawny blask, a mieszkańcy regionu opoczyńskiego zyskają jeszcze lepsze połączenie nie tylko ze stolicą województwa łódzkiego, ale także z województwem świętokrzyskim. Marszałkowie województw świętokrzyskiego i łódzkiego podpisali bowiem porozumienie w sprawie elektryfikacji i modernizacji linii kolejowej Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko-Kamienna.
Podpisanie porozumienia odbyło się na dworcu w Opocznie. Marszałkowie Andrzej Bętkowski i Grzegorz Schreiber wraz ze Starostą Marcinem Baranowskim i Wicestarostą Marią Barbarą Chomicz podjęli współpracę w sprawie przygotowania studium projektowo-technicznego dotyczącego modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 25 z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej.
'' Należę do tego pokolenia, które pamięta czasu jak pociągi nie kończyły biegu na dworcu w Opocznie, a jechały dalej. Sam z nich korzystałem. Cieszę się, że podejmowane są kroki, które przywrócą dawne połączenia i ułatwią mieszkańcom naszego powiatu podróżowanie '' – zaznaczył Marcin Baranowski.
W konferencji uczestniczyli również Michał Białek – członek Zarządu Powiatu Opoczyńskiego oraz Rafał Kądziela – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Opoczyńskiego oraz Delegacja Biura Poselskiego Roberta Telusa- jednego z inicjatorów inwestycji.
'' Kolej nie zna granic, ludzie jeżdżący koleją chcieliby przemieszczać się pomiędzy miejscowościami niezależnie od tego, w którym regionie one leżą. Na tym dworcu pociąg kończy bieg, a powinien jechać dalej w kierunku województwa świętokrzyskiego. I taki właśnie jest nasz cel. Program Kolej Plus daje możliwości realizacji tego celu i dlatego chcemy do niego wspólnie aplikować '' – powiedział marszałek Grzegorz Schreiber.
Jak informuje Łódzki Urząd Marszałkowski, ogłoszony przez PKP PLK nabór składa się z dwóch etapów. W pierwszym – przez okres 90 dni – przyjmowane będą od jednostek samorządu terytorialnego zgłoszenia projektu i pomysły inwestycyjne. Następnie zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do etapu drugiego. W etapie drugim samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Możliwości powrotu i rozwoju kolejowych połączeń zapewnia dofinansowanie ze środków Programu, które wynosi 85%, pozostałe 15% stanowić będą środki własne samorządów.
'' Ta linia kiedyś służyła ludziom i chcemy, by znów tętniła życiem. W moim Skarżysku lada chwila zostanie oddany do użytku pięknie wyremontowany dworzec. Życzymy sobie, by inne dworce na trasie do Tomaszowa, również Opoczno, nabrały wyglądu przystającego do dwudziestego pierwszego wieku. Jeśli chodzi o program Kolej Plus, cieszę się, że robimy to wspólnie, ponieważ ta trasa nas łączy '' – mówił marszałek Andrzej Bętkowski.
Budżet Kolej Plus wynosi 5,6 mld zł, co przy 15% udziale samorządów daje możliwość zrealizowania inwestycji o wartości 6,6 mld zł. Zadania realizowane w ramach Programu mogą obejmować opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej lub opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej wraz z realizacją robót. Długość modernizowanego odcinka to około 88 kilometrów. Projekt ma być realizowany w latach 2021-2024.