Reklamacje w sklepach, problemy z zakupami online czy spory z przedsiębiorcami – to tylko niektóre ze spraw, którymi zajmuje się rzecznik praw konsumenta. Kiedy jeszcze warto się do niego zgłosić i w jakiej formie może nam udzielić pomocy?
1. Kiedy warto zgłosić się do Rzecznika Konsumentów?
Do Powiatowego Rzecznika Konsumentów można zgłosić się po wyczerpaniu drogi reklamacyjnej u sprzedawcy. Jednakże wiele osób nie składało reklamacji i stąd nie posiadają wiedzy jak się do tego zabrać. Dlatego Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Starostwie Powiatowym w Opocznie również i w początkowym zakresie podjęcia reklamacji wspiera mieszkańców powiatu opoczyńskiego i pomaga zredagować pismo i tym samym pokierować Konsumenta w danej sprawie. Mieszkańcy chętnie korzystają z porad rzecznika.
2. W jaki sposób interweniuje Rzecznik Konsumentów?
Po przyjęciu danego zgłoszenia Rzecznik Konsumentów interweniuje polubownie u samego sprzedawcy jeśli jest to możliwe, ponieważ niekiedy zdarza się, że do sprzedawcy, poza e-mailem nie ma innej drogi. Jednocześnie przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów, jest obowiązany udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika.
3. Komu udziela pomocy rzecznik (kiedy jest się konsumentem /stroną w sprawie)?
Do Rzecznika może zgłosić się każdy Konsument, tj. osoba fizyczna dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Od początku roku przepisy wskazują, że jednoosobowemu przedsiębiorcy zawierającemu z innym przedsiębiorcą w ramach swojej działalności umowę o charakterze niezawodowym, przysługuje dodatkowa ochrona kojarzona dotąd tylko z prawami konsumentów. Z dodatkowych praw będą mogli skorzystać wyłącznie przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, w tym spółki cywilne. Przepisy dotyczą przedsiębiorców zawierających umowę bezpośrednio związaną z ich działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla przedsiębiorcy charakteru zawodowego, wynikającego z przedmiotu wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, zadeklarowanej przy wpisie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
4. Czy porada rzecznika jest płatna?
Porada Powiatowego Rzecznika jest nieodpłatna, nie wiąże się z żadnymi opłatami. Niezbędne dokumenty, które należy przedłożyć przy zgłoszeniu to przede wszystkim kserokopie wszystkich posiadanych dokumentów w danej sprawie ułożonych chronologicznie, np. faktura lub paragon zakupu, rachunek, karta gwarancyjna, zgłoszenie reklamacyjne, umowa, itp. Ważna jest również kopia wszelkiej korespondencji z przedsiębiorcą.
5. Gdzie szukać pomocy?
Niecodzienny czas pandemii postawił konsumentów i przedsiębiorców przed dostosowaniem dotychczasowych zasad współpracy do nowych uwarunkowań, zarówno w wymiarze praktycznym jak i zachowania zasad bezpieczeństwa w okresie pandemii. Konsumenci są obsługiwani na bieżąco po uprzednim telefonicznym lub elektronicznym umówieniu swojej wizyty w urzędzie. Konsumentom, w czasie pandemii, umożliwiono przyjmowanie wniosków, pism i innych dokumentów do Powiatowego Rzecznika Konsumentów głównie, za pośrednictwem:
• Elektronicznej Skrzynki Podawczej (ESP) Starostwa Powiatowego w Opocznie, dostępnej na Elektronicznej Platformie Usług Administracyjnych (e-PUAP),
• poczty elektronicznej rzecznik@opocznopowiat.pl,
• operatora pocztowego – jeśli osoba nie posiada konta na platformie e-PUAP, profilu zaufanego albo certyfikatu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Najczęściej konsumenci jednak korzystali z Biura Podawczego w Starostwie Powiatowym w Opocznie jako miejsca złożenia dokumentów do Powiatowego Rzecznika Konsumentów, gdzie można również pobrać wniosek do Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
Rzecznik Konsumentów dla Powiatu Opoczyńskiego przyjmuje konsumentów w celu udzielenia porady lub pomocy prawnej w Starostwie Powiatowym w Opocznie: adres: 26-300 Opoczno, ul. Kwiatowa 1a tel. 0 44 741-49-17 e-mail:rzecznik@opocznopowiat.pl