Jak przygotować dziecko na badanie w poradni psychologiczno - pedagogicznej
Drogi rodzicu!
Któregoś dnia możesz otrzymać informację od nauczyciela, bądź też samemu zauważyć, że Twoje dziecko:
- nie radzi sobie z nauką
- ma kłopoty z poprawnym pisaniem i/lub czytaniem
- ma problemy z prawidłową wymową.
Możesz wtedy zostać z dzieckiem skierowany do poradni psychologiczno - pedagogicznej.
Pamiętaj, iż:
Z takiej sytuacji możecie wiele skorzystać, a wszystkie propozycjepomocy dziecku będą z tobą przedyskutowane i wprowadzone w życiejedynie za Twoją zgodą.
Warunkiem przyjęcia dziecka na badanie psychologiczne, pedagogicznelub logopedyczne jest złożenie wniosku do poradni o przeprowadzeniebadań
z jednoczesnym określeniem problemów z jakimi ono sięboryka. Możesz to zrobić osobiście w naszym sekretariacie lub teżtelefonicznie.
Przed badaniem:
1.Nie pokazuj dziecku swej bezsilności i bezradności. Dzieci potrzebują wróżnych sytuacjach obecności osób silnych i pewnych swych decyzji, naktórych będą mogły się wesprzeć w trudnych dla siebie chwilach.
2.Nie strasz dziecka ani nie obarczaj go poczuciem winy z powodukonieczności wizyty w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dziecko niemoże mieć poczucia, że idzie za karę, gdyż słabo się uczyło i teraz oto„dostanie za swoje”. Nadmierny poziom lęku może wpłynąć niekorzystniena wyniki badań.
3.Dawaj nadzieję. Pokazuj korzyści wypływające z wizyty w poradni, np.uzyskanie informacji na temat tego jak szybko i skutecznie uczyć się,jak rozwijać swe uśpione zdolności, jak poprawnie mówić. Nie czyńjednak pochopnych i nierealnych obietnic, np. że odtąd dziecko zocenami niedostatecznymi stanie się uczniem celującym.
4.Postaraj się przygotować dziecko do wizyty w poradni w ten sposób, abyjak najmniejszy był stopień jego niewiedzy na temat przebiegu badań.Wytłumacz, że odwiedzi kolejno dwie osoby: psychologa i pedagoga lub,że pójdzie do logopedy. Są to osoby, które będą chciały poznać dzieckoi jego problemy. Spędzi tam pewien czas bawiąc się, rysując lubrozwiązując ciekawe zadania. Poradnia to jednak nie szkoła. Tu nikt niestawia ocen!! Logopeda zaś będzie starał się pomagać dziecku wpoprawianiu jego wymowy również poprzez zabawę. Stąd też w poradniznajdują się różnego rodzaju zabawki, gry planszowe, kolorowani,kredki, farby i inne potrzebne do tego rzeczy.
5.O wizycie w poradni powiadom dziecko na jakiś czas przed terminem. Niezostawiaj tego na ostatnią chwilę. W dzień wizyty zadbaj by byłowypoczęte
i najedzone, co pozwoli na pełne zaangażowanie się w badanie.
i najedzone, co pozwoli na pełne zaangażowanie się w badanie.
6. Zrozum, że dziecko może zareagować niezadowoleniem na wieść o wizycie
w poradni. Porozmawiaj z nim o tym szczerze. Wysłuchaj jego wątpliwości
i obaw. Pamiętaj, że dla dzieci ich odczucia są bardzo realne. Immłodsze dzieci tym przeżywają one silniejszy lęk przed nieznanym iprzerażenie obecnością obcych ludzi.
w poradni. Porozmawiaj z nim o tym szczerze. Wysłuchaj jego wątpliwości
i obaw. Pamiętaj, że dla dzieci ich odczucia są bardzo realne. Immłodsze dzieci tym przeżywają one silniejszy lęk przed nieznanym iprzerażenie obecnością obcych ludzi.
7.Rozwiej wątpliwości dziecka. To, że idzie do poradni wcale nie oznacza,że niczego nie potrafi. Zaznacz, że jest to miejsce, do któregoprzychodzi codziennie wiele dzieci z różnymi sprawami. Każdemupracownikowi zależy zaś na tym, aby naprawdę pomóc oraz pokazać, żenauka może dawać zadowolenie.
8.Dziecko może bać się konsekwencji wizyty w poradni. Upewnij je zatem,że żadne decyzje po badaniach odnośnie jego szkoły i nauki nie będąpodejmowane bez twojej wiedzy i zgody.
„Chciałbym być lepszy!
Jeśli mi pomożecie uda mi się!”
opracowała: psycholog mgr Joanna Chromińska