REGULAMIN
Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego
Powiatu Opoczyńskiego
I. Postanowienia ogólne
1. Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego (PCZK) w Opocznie działa na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 26 kwietnia o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. Nr 89, poz. 590 z późn. zm).
2. Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego współdziała z innymi centrami zarządzania kryzysowego, służbami, strażami, i inspekcjami, instytucjami publicznymi i podmiotami prywatnymi oraz osobami.
3. Zasięg działania PCZK obejmuje administracyjny obszar Powiatu Opoczyńskiego.
4. Regulamin Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego określa w szczególności:
1) Zadania;
2) Funkcje;
3) Strukturę organizacyjną;
4) Tryb pracy;
5) Wyposażenie.
5. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Centrum – należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Opocznie;
2) Wydziale – należy przez to rozumieć Wydział Organizacyjny, Zamówień Publicznych i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Opocznie;
3) Sekretarz Powiatu – należy przez to rozumieć Sekretarz Powiatu Opoczyńskiego;
4) Zespole – należy przez to rozumieć Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego w Opocznie;
5) Szefie Zespołu – należy przez to rozumieć Starostę Opoczyńskiego;
6) WCZK – należy przez to rozumieć Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego w Łodzi;
7) Dyżurnym – należy przez to rozumieć pracownika Centrum pełniącego dyżur;
8) Zarządzaniu Kryzysowym – należy przez to rozumieć działalność organów administracji publicznej będącą elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzania zasobów i infrastruktury krytycznej;
9) Sytuacji kryzysowej – należy przez to rozumieć sytuacje będącą następstwem zagrożenia i prowadzącą w konsekwencji do zerwania lub znacznego naruszenia więzów społecznych przy równoczesnym poważnym zakłóceniu w funkcjonowaniu instytucji publicznych, jednak w takim stopniu, że użyte środki niezbędne do zapewnienia lub przywrócenia bezpieczeństwa nie uzasadniają wprowadzenia żadnego ze stanów nadzwyczajnych, o których mowa w art. 228 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
10) Stałym dyżurze – należy przez to rozumieć Stały Dyżur Starosty Opoczyńskiego;
11) Powiecie – należy przez to rozumieć Powiat Opoczyński.
II. Zadania PCZK
1. Do zadań Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego należy:
1) Pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego;
2) Opracowywanie i przesyłanie raportów dobowych i doraźnych dla potrzeb WCZK;
3) Przekazywanie do środków masowego przekazu komunikatów i ostrzeżeń o zagrożeniach i prowadzonych działaniach w celu zapobieżenia ich skutkom;
4) Zbieranie informacji o zagrożeniach i zdarzeniach od służb, inspekcji i straży oraz innych podmiotów;
5) Współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej (w tym m. in: WCZK, centrami zarządzania kryzysowego sąsiednich powiatów, gminami);
6) Nadzór oraz realizacja zadań związanych z funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
7) Współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;
8) Współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
9) Obsługa sieci radiowej i innych systemów teleinformatycznych na potrzeby PCZK;
10) Dokumentowanie działań podejmowanych przez Centrum;
11) Gromadzenie informacji i aktualizacja baz danych o zagrożeniach, oraz siłach i środkach zapobiegania i przeciwdziałania sytuacjom kryzysowym;
12) Realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
13) Realizacja innych zadań zleconych przez Starostę i Sekretarza Powiatu.
2. Na Centrum spoczywa obowiązek podjęcia działań w zakresie zarządzania kryzysowego od chwili otrzymania informacji o wystąpieniu zagrożenia do czasu ustania przesłanek kwalifikujących dane zdarzenie jako sytuację kryzysową. PCZK niezwłocznie informuje o zaistniałym zdarzeniu organy odpowiednio wyższego i niższego szczebla, przedstawiając jednocześnie swoją ocenę sytuacji oraz informacje o zamierzonych działaniach.
III. Funkcje PCZK
1. Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego pełni następujące funkcje:
1) Centrum dowodzenia Starosty;
2) Ośrodka analityczno – planistycznego;
3) Ośrodka sytuacyjnego;
4) Centrum informacyjno – alarmowego.
IV. Struktura organizacyjna
1. W skład Centrum wchodzą:
1) Sekretarz Powiatu, który podlega bezpośrednio Staroście;
2) Pracownicy Wydziału Organizacyjnego, Zamówień Publicznych i Zarządzania Kryzysowego.
V. Tryb pracy
1. Obsługę Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego zapewnia Wydział Organizacyjny, Zamówień Publicznych i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Opocznie.
2. Centrum kieruje Sekretarz Powiatu, a w razie zaistnienia okoliczności uniemożliwiających sprawowanie jego funkcji, powierza on kierowanie pracami Centrum wyznaczonemu zastępcy.
3. Pracownik pełniący dyżur w godzinach pracy Starostwa wykonuje zadania wynikające z Regulaminu Pracy Starostwa oraz zadań PCZK.
4. Po godzinach urzędowania Starostwa Powiatowego oraz w dni wolne od pracy dyżurny pełni dyżur domowy w systemie tygodniowym, według wcześniej zatwierdzonego przez Sekretarza Powiatu miesięcznego Harmonogramu pracy.
5. Harmonogram, o którym mowa w pkt. 4 przygotowuje i zatwierdza Sekretarz Powiatu.
6. Jeżeli sytuacja tego wymaga (awaria sprzętu, polecenie przełożonego i inne nieprzewidziane zdarzenia) dyżurny udaje się niezwłocznie do siedziby PCZK, aby tam prowadzić dalszy ciąg podjętych wcześniej działań.
7. Czynności osoby pełniącej dyżur to:
1) Dokonywanie bieżącej analizy i oceny sytuacji na terenie Powiatu;
2) Przygotowywanie i przesyłanie Raportów dobowych, oraz doraźnych do WCZK;
3) Przyjmowanie informacji o udziale służb ratowniczych w zdarzeniu z terenu Powiatu:
a) zanotowanie treści otrzymanego sygnału o zdarzeniu;
b) zanotowanie nazwiska osoby przekazującej informację, jej funkcje i numer telefonu;
c) zanotowanie nazwiska i numeru upoważnienia w przypadku przekazywania decyzji przez osobę upoważnioną (stały dyżur);
d) w zależności od sytuacji:
- przekazanie otrzymanej informacji o zdarzeniu do WCZK oraz do właściwego terytorialnego Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego lub osobie wyznaczonej przez Wójta/Burmistrza;
- przekazanie otrzymanej informacji o zdarzeniu do właściwej służby, inspekcji i straży;
- natychmiastowe powiadomienie o otrzymanej informacji Sekretarza oraz Starostę Opoczyńskiego i postępowanie zgodnie z ich poleceniami;
- zapewnienie ciągłego przekazywania informacji i obiegu dokumentacji;
4) Monitoring zdarzenia i prowadzonych działań przez właściwe służby, inspekcje i straże w celu usunięcia zagrożenia;
5) Na polecenia Starosty informowanie członków PZZK o jego zwołaniu;
6) Prowadzenie działań w ramach systemu wykrywania i alarmowania oraz wczesnego ostrzegania.
7) Przekazywanie informacji w ramach stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
8) Nawiązywanie łączności radiowej w dni robocze z WCZK, Gminnymi Centrami Zarządzania Kryzysowego oraz służbami;
9) Dokumentowanie prowadzonych w ramach stałego dyżuru czynności oraz przygotowanie informacji zbiorczej za okres pełnionego dyżuru.
8. Czynności dyżurnego przyjmującego dyżur:
1) Zapoznanie się z sytuacją na terenie powiatu opoczyńskiego, miejscem pobytu Starosty, otrzymanymi zadaniami oraz pisemnym raportem z pełnionego tygodniowego dyżuru;
2) Przyjęcie wyposażenia technicznego od osoby zdającej dyżur;
3) Sprawdzenie funkcjonowania przyjmowanego wyposażenia Centrum;
4) Potwierdzenie faktu przyjęcia dyżuru (wyszczególniając stwierdzone braki i udogodnienia).
9. Osoba zdająca dyżur zobowiązana jest:
1) Przekazać informację z przebiegu pełnionego dyżuru osobie przyjmującej dyżur;
2) Zapoznać osobę przyjmującą dyżur z sytuacją na terenie powiatu opoczyńskiego oraz otrzymanymi zadaniami;
3) Przekazać osobie przyjmującej dyżur wszystkie sprawy nie załatwione i wskazać sposób ich załatwienia;
4) Poinformować osobę przyjmującą dyżur o miejscu pobytu Starosty oraz o wydanych przez niego dyspozycjach.
10. Do zadań Sekretarza Powiatu w zakresie funkcjonowania Centrum należy:
1) Organizowanie pracy Centrum oraz sprawowanie nadzoru w zakresie całokształtu prac dotyczących przygotowania i zabezpieczenia funkcjonowania dyżuru;
2) Nadzór nad przygotowaniem i przekazywaniem Raportów dobowych i doraźnych do WCZK;
3) Wydawanie poleceń dyżurnym w sprawach związanych z pełnieniem dyżurów w PCZK;
4) Nadzór na prowadzoną w ramach działalności Centrum dokumentacją dyżuru;
5) Nadzór na opracowywanymi na podstawie meldunków zbiorczych informacjami dla Starosty;
6) Czuwanie nad przestrzeganiem tajemnicy służbowej w zakresie działań wykonywanych przez Centrum;
7) Opracowywanie regulaminu organizacji prac Centrum;
8) Zawiadomienie Starosty o zajściu sytuacji kryzysowej oraz podwyższaniu gotowości obronnej państwa;
9) Dbałość o zapewnienie właściwego wyposażenia technicznego Centrum.
VI. Wyposażenie
1. Pracownik pełniący dyżur jest wyposażony w:
1) W godzinach pracy:
- telefon stacjonarny (44 7361510);
- telefon komórkowy (695310800);
- radiotelefon stacjonarny pracujący w siedzi zarządzania Wojewody;
- fax (44 7361510);
- radiotelefony nasobne, pracujące w sieci powiatowych służb, inspekcji i straży;
- zestaw komputerowy podłączony do sieci internetowej;
- oprogramowanie specjalistyczne (ARCUS 2005);
- odbiornik radiowy;
- plany działania dotyczące zarządzania kryzysowego (m.in. Powiatowy Plan Zarządzania Kryzysowego) oraz dokumentację umożliwiającą realizację zadań.
2) Po godzinach pracy:
- telefon komórkowy (695310800);
- notebook podłączony do bezprzewodowej sieci internetowej;
- Plan Zarządzania Kryzysowego Powiatu Opoczyńskiego (wersja elektroniczna) w notebooku;
- elektroniczny wykaz danych teleadresowych.
VII. Postanowienia końcowe
1. Starosta może w przypadkach uzasadnionych zmienić zasady działania PCZK.
2. Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.