STATUT
PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
W OPOCZNIE
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr
256, poz. 2572,
Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781; z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz.
788, Nr 122,
poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104; z 2006r.
Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 42,
poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz.
1280 i Nr 181, poz. 1292 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416.
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2003r. Nr 5, poz. 46)
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002r w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz.U.z2002r.Nr223, poz. 1869)
ROZDZIAŁ I
Postanowienia wstępne
§1
1. Poradnia nosi nazwę: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Opocznie.
2. Poradnia posiada Filię w Drzewicy. Filia używa nazwy :Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna w Opocznie Filia w Drzewicy
3. Ustalona nazwa używana jest w pełnym brzmieniu na pieczęciach :
a)
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Opocznie, ul.
Armii Krajowej 2,
26-300 Opoczno, tel. (044) 736-14-62
b)
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Opocznie Filia w
Drzewicy,
ul. Staszica 1, 26-340 Drzewica, tel. (048) 383-35-54
4. Siedziba poradni jest Opoczno, ul. Armii Krajowej 2
Siedzibą Filii jest Drzewica, ul. Staszica 1.
5. Organem prowadzącym Poradnię jest Powiat Opoczyński.
6. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Łódzki Kurator Oświaty.
7. Teren działania Poradni obejmuje powiat Opoczno:
a) Poradnia z siedzibą w Opocznie obejmuje: miasto i gminę Opoczno oraz gminy: Białaczów, Żarnów, Mniszków, Sławno, Paradyż, Poświętne (tylko Szkoła Podstawowa w Dębie Opoczyńskiej)
b) Filia Poradni z siedzibą w Drzewicy obejmuje: miasto i gminę Drzewica oraz gminę Poświętne (bez Szkoły Podstawowej w Dębie Opoczyńskiej)
c) ewentualne zmiany dotyczące terenu działania Poradni mogą być dokonane za zgodą organu prowadzącego.
8. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
a)
Poradni – należy przez to rozumieć Poradnię
Psychologiczno – Pedagogiczną
w Opocznie.
b)
Filii - należy przez to rozumieć Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną
w Opocznie Filia w Drzewicy,
c) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Opocznie.
d) Kierowniku-należy przez to rozumieć Kierownika Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Opocznie Filia w Drzewicy,
e) Radzie Pedagogicznej – należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Opocznie,
f) rodzicach - należy przez to rozumieć również prawnych opiekunów dziecka.
g) Nauczycielu - należy przez to rozumieć pracownika pedagogicznego Poradni i Filii
h)
Pracownikach – należy przez to rozumieć pracowników nie
będących nauczycielami, zatrudnionych w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
w Opocznie oraz Filii,
i) Zespole – należy przez to rozumieć zespół orzekający działający w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Opocznie
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
§2
1. Celem Poradni jest udzielanie
dzieciom (w wieku od urodzenia) i młodzieży pomocy psychologiczno –
pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku
kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno
– pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci
i młodzieży.
2. Do zadań Poradni w szczególności należy:
1) wspomaganie
wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania
i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów
i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej, w tym:
a) wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w wieku od urodzenia do 7 roku życia;
b)
udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej lub
z dysfunkcjami rozwojowymi;
2) profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka;
3) terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych;
4) pomoc uczniom w dokonywaniu
wyboru kierunku kształcenia, zawodu
i planowaniu kariery zawodowej;
5) prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli;
6) pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów;
7) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
8) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły.
3. Zadania swoje Poradnia realizuje poprzez:
1) diagnozę;
2) konsultację;
3) terapię;
4) psychoedukację;
5) rehabilitację;
6) doradztwo;
7) mediacje;
8) interwencje w środowisku ucznia;
9) działalność profilaktyczna;
10) działalność informacyjną.
4. Dla pełnej
realizacji zadań statutowych Poradnia współpracuje z instytucjami
i organizacjami prowadzącymi działalność oświatową, wychowawczą i opiekuńczą,
a w szczególności ze szkołami, przedszkolami, placówkami oświatowo –
wychowawczymi, organami administracji rządowej i samorządowej, placówkami
służby zdrowia, sądem, prokuraturą, policją, organizacjami pozarządowymi oraz osobami prawnymi prowadzącymi statutową
działalność w zakresie oświaty i wychowania
5. W realizacji zadań statutowych Poradnia przestrzega praw dziecka, oraz upowszechnia wiedzę o prawach dziecka w środowiskach wychowujących i współpracujących.
6. Za podstawowe zasady pracy z dzieckiem, rodzicami i nauczycielami uznaje się:
a) zasadę dobra dziecka,
b) zasadę dobrowolności badań i postępowania kwalifikacyjnego,
c) zasadę autonomii pracowników w doborze metod diagnostycznych i terapeutycznych,
d) zasadę kolegialności decyzji w sprawach określonych odrębnymi przepisami,
e) zasadę zachowania tajemnicy służbowej o ile nie jest to sprzeczne z przepisami prawa.
7. Decyzje w sprawach postępowania diagnostycznego i w sprawach wymagających postępowania orzeczniczego podejmują samodzielnie pracownicy pedagogiczni prowadzący diagnozę. Ponoszą pełną odpowiedzialność służbową za podejmowane decyzje.
8. Do realizacji zadań w poradni i Fili tworzy się:
a)zespoły zadaniowe (diagnostyczno-terapeutyczne)
b)zespoły problemowe: -poradnictwa zawodowego
-profilaktyki i resocjalizacji
-psychoedukacji
c)zespoły doraźne (wg. potrzeb)
9. W kształtowaniu oferty usług Poradnia i Filia uwzględnia potrzeby środowiska lokalnego.
10. Oferta usług Poradni obejmuje:
a) diagnozę przyczyn trudności szkolnych,
b)
diagnozę i terapię dzieci i młodzieży z trudnościami
emocjonalnymi
i wychowawczymi,
c) diagnozę i terapię zaburzeń mowy,
d) doradztwo w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu,
e) terapię dzieci moczących się mimowolnie,
f) systemową terapię rodzin,
g) terapię pedagogiczną
h) wspieranie rozwoju dziecka zdolnego,
i) terapię zagrożonych uzależnieniem,
j) zajęcia grupowe w ramach Młodzieżowej Grupy Wsparcia,
k) punkty konsultacyjne na terenie placówek oświatowych,
l) działalność informacyjną, psychoedukacyjną i profilaktyczną w rejonie działania.
§3
1. Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
2. Pomoc udzielana jest na wniosek rodziców a w przypadku osób pełnoletnich na ich prośbę.
3. Poradnia udziela pomocy
dzieciom i ich rodzicom, nauczycielom przedszkoli, szkół
i placówek oświatowych mających siedzibę na terenie działania .
4. W przypadku dzieci nie uczęszczających do szkoły (przedszkola) oraz ich rodziców pomocy udziela Poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
§4
1. Poradnia (Filia) wydaje opinie w sprawach:
1) wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełnienia obowiązku szkolnego;
2) pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie;
3) objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
4) dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
5) zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego;
6) udzielania zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
7) przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;
8) przyjęcia do pierwszej klasy szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także pierwszej klasy szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia;
9) przystąpienia
ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu
przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu gimnazjalnego
przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub
egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach
i formie dostosowanej do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub
absolwenta;
10) innych, określonych na podstawie odrębnych przepisów.
2. Opinie wydaje się na pisemny wniosek rodziców dziecka Na wniosek lub za zgodą rodziców dziecka, Poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczęszcza dziecko.
3. Rodzice mogą dołączyć do
wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek,
a w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych,
logopedycznych i lekarskich oraz opinię wychowawcy klasy.
4. Jeśli w celu wydania opinii niezbędne jest przeprowadzenie badań lekarskich, wnioskodawca powinien przedstawić aktualne zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka wydane przez lekarza.
5. Opinię podpisuje Dyrektor Poradni
oraz z upoważnienia Dyrektora – Kierownik Filii.
1. W Poradni są organizowane i działają na zasadach określonych w odrębnych przepisach zespoły orzekające, które wydają orzeczenia:
- o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
- o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zwanego „indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym” dla dzieci których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej,
- o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
- o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim ,
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
2. Zespoły orzekające wydają orzeczenia dla uczniów szkół mających siedzibę na terenie działania Poradni, z zastrzeżeniem ust. 3, 4, 5.
3. W przypadku uczniów będących wychowankami burs, domów wczasów dziecięcych, specjalnych środków szkolno – wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodków socjoterapii, orzeczenia mogą wydawać również zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na siedzibę placówki, w której uczeń przebywa lub miejsce zamieszkania ucznia.
4. Orzeczenia o potrzebie
kształcenia specjalnego dla dzieci przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego,
orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz
orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych wydają Zespoły
działające
w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
5. Orzeczenia oraz opinie dla dzieci niewidomych, słabo widzących, niesłyszących i słabo słyszących oraz dla dzieci z autyzmem wydają zespoły działające w poradniach wskazanych prze kuratora oświaty, za zgodą organu prowadzącego.
6. Zespoły powołuje Dyrektor Poradni.
1) W skład Zespołu wchodzą:
a) Dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba jako przewodniczący zespołu;
b) psycholog, pedagog oraz lekarz
c) w skład zespołu mogą wchodzić inni specjaliści, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
2) Pracą Zespołu kieruje jego Przewodniczący.
7. Zespoły wydają orzeczenia lub opinie na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka.
8. Zespół wydaje orzeczenie lub opinię większością głosów.
9. Z posiedzenia Zespołu
sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący
i członkowie zespołu.
10. Orzeczenie albo opinię doręcza się wnioskodawcy, w terminie 14 dni od dnia posiedzenia Zespołu.
ROZDZIAŁ III
Organy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej i ich kompetencje
§6
1.Organami poradni są:
1) Dyrektor Poradni
2) Rada Pedagogiczna
2. Poradnią kieruje Dyrektor.
3. W Filii tworzy się stanowisko Kierownika, którego powołuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej.
Do zakresu obowiązków Dyrektora Poradni należy:
1) kierowanie całokształtem działalności Poradni i reprezentowanie jej na zewnątrz;
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
3) dokonywanie ocen pracy nauczycieli na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
4) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podejmowanych w ramach jej kompetencji stanowiących;
5) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Poradni zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie;
6) organizowanie i nadzorowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Poradni;
7)
opracowywanie dokumentów programowo- organizacyjnych Poradni,
a w szczególności arkusza organizacyjnego, planu finansowego, tygodniowego
rozkładu zajęć pracowników i innych wynikających z odrębnych przepisów;
8) kierowanie praca Rady Pedagogicznej;
9) powoływanie Zespołów i kierowanie ich pracą;
10) realizowanie zadań związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy;
11) wykonywanie innych zadań wynikających z innych przepisów szczególnych,
12) sprawowanie nadzoru nad pracą Kierownika Filii;
13) współdziałanie
za szkołami wyższymi oraz z zakładami kształcenia nauczycieli
w organizacji praktyk studenckich,
14) ustalanie rocznych planów pracy Poradni.
4. Zadania Kierownika Filii ustala Dyrektor. Do najważniejszych z nich należy:
a) uczestniczenie w tworzeniu rocznych planów pracy oraz programów rozwoju Poradni;
b) odpowiedzialność za dyscyplinę pracy Pracowników Filii;
c) prowadzenie nadzoru pedagogicznego Nauczycieli filii;
d)
przygotowywanie projektów oceny pracy Nauczycieli Filii oraz wniosków
w sprawie nagród i odznaczeń Nauczycieli i pracowników Filii,
e) nadzorowanie pracowników Filii,
f) z upoważnienia Dyrektora Poradni podpisywanie opinii z badań wydawanych dla zainteresowanych ,
g) dbałość i odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w lokalu filii;
h) sprawowanie nadzoru nad majątkiem Filii;
i) koordynowanie wyposażenia Filii w pomoce naukowe oraz inne niezbędne do działalności sprzęty i materiały.
5. Dyrektor jest kierownikiem
zakładu pracy dla zatrudnionych w Poradni Nauczycieli
i pracowników. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania Nauczycieli oraz pracowników Poradni;
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych,
c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
6. Funkcję Dyrektora powierza organ prowadzący.
7. Kandydata na stanowisko Dyrektora wyłania się w drodze konkursu organizowanego przez organ prowadzący.
8. Szczegółowe zasady powoływania na stanowisko Dyrektora oraz kwalifikacje do pełnienia funkcji określają odrębne przepisy.
9. Za zgodą organu prowadzącego w Poradni zatrudniającej więcej niż 15 Nauczycieli może być utworzone stanowisko wicedyrektora.
10. W przypadku nieobecności Dyrektora Poradni, zastępuje go inny Nauczyciel Poradni wyznaczony przez Dyrektora.
8. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną.
§7
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Poradni realizującym zadania statutowe .
2. W skład Rady wchodzi Dyrektor
jako jej Przewodniczący oraz Nauczyciele Poradni i Filii. W zebraniach Rady Pedagogicznej
mogą także brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej
przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej,
w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem
statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form
działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
3. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
4. Rada Pedagogiczna posiada kompetencje:
1) stanowiące,
2) opiniodawcze,
3) wnioskodawcze.
5. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Poradni,
2) podejmowanie
uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
i psychologicznych Poradni,
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników Poradni.
6. Do kompetencji opiniodawczych Rady Pedagogicznej należy:
1) opiniowanie organizacji pracy Poradni, w tym tygodniowego rozkładu zajęć,
2) opiniowanie projektu planu finansowego Poradni,
3) opiniowanie wniosków Dyrektora o przyznanie pracownikom odznaczeń, nagród
i innych wyróżnień,
4) opiniowanie propozycji Dyrektora w sprawie przydziału pracownikom pedagogicznym stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
7. Rada Pedagogiczna Poradni przygotowuje projekt i uchwala statut oraz jego zmiany.
8. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
9. Rada może występować z
wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie osoby
z funkcji Dyrektora – lub do Dyrektora o odwołanie Nauczyciela z innej funkcji kierowniczej
Poradni.
10. W przypadku określonym w ust.
9 organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie
wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną
w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
11. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Poradni.
12. Dyrektor Poradni wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych ze statutem oraz innymi przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Rady Pedagogicznej Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego poradnię. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
13. Zebrania plenarne Rady są organizowane
przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze), po zakończeniu
rocznych zajęć poradni oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być
organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny
z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego poradnię albo co najmniej
1/3 członków Rady pedagogicznej.
14. Dyrektor przygotowuje i
prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie
wszystkich jej członków o terminie i porządku posiedzenia zgodnie
z regulaminem Rady.
15. Dyrektor przedstawia Radzie, nie rzadziej niż dwa razy w roku, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Poradni.
16. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
17. Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na jej forum, o ile sprawy te mogą naruszyć dobra osobiste Nauczycieli i pracowników, uczniów oraz ich rodziców.
ROZDZIAŁ IV
Zasady współdziałania organów poradni oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§8
1. Organy Poradni współdziałają na zasadzie wzajemnego uznania i poszanowania swoich kompetencji oraz dążenia do polubownego rozstrzygania sporów.
2. Organy zapewniają sobie przepływ informacji istotnych dla prawidłowej realizacji celów i zadań Poradni.
3. Spory rozstrzygane są wewnątrz Poradni, po ustnym lub pisemnym zgłoszeniu do Dyrektora.
4. Dyrektor jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające ,mające na celu rozwiązanie sporu drogą polubowną. O jego wyniku informuje Radę Pedagogiczną.
5. Jeżeli spór nie zostaje rozstrzygnięty w sposób określony w ust. 4 dyrektor i Rada Pedagogiczna mogą wystąpić do organu prowadzącego poradnię lub organu nadzorującego pracę pedagogiczną Poradni, w zależności od rodzaju spornej sprawy.
ROZDZIAŁ V
Organizacja Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
§9
1. Poradnia działa w ciągu całego roku, jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
2. Szczegółową organizację pracy w roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni opracowany przez Dyrektora z uwzględnieniem rocznego planu pracy Poradni oraz planu finansowego Poradni do 30 kwietnia danego roku.
3. Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący do dnia 31 maja danego roku.
4. W arkuszu organizacji Poradni zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników Poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
5. Poradnia i Filia pracuje przez 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku, tym co najmniej dwa dni w godzinach popołudniowych.
6. Dzienny czas pracy Poradni (Filii) ustala się w porozumieniu z organem prowadzącym.
ROZDZIAŁ VI
Zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników Poradni
§10
1 Poradnia zatrudnia Nauczycieli w tym: psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych, lekarza oraz pracowników administracji i obsługi.
2.Prawa i obowiązki Nauczycieli określają przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela.
3. Do podstawowych obowiązków Nauczycieli należy:
1. prowadzenie działalności diagnostycznej, terapeutycznej, doradczej oraz profilaktycznej zgodnie z zakresem obowiązków i rocznym planem pracy,
2. postępowanie zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
3. respektowanie Praw Człowieka i Międzynarodowej Konwencji Praw Dziecka,
4. zachowanie tajemnicy służbowej oraz tajemnicy wynikającej z przepisów o ochronie dóbr osobistych,
5. stałe podnoszenie swoich umiejętności zawodowych poprzez udział w dostępnych formach doskonalenia zawodowego,
6. dbałość o powierzone mienie,
7. odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci (uczniów) podczas diagnozy i terapii aż do momentu przekazania ich pod opiekę rodziców lub prawnych opiekunów. Dziecko po badaniach (terapii) może samodzielnie wrócić do domu tylko na wyraźną, pisemną prośbę rodziców lub prawnych opiekunów.
8. znajomość i przestrzeganie obowiązujących aktów prawnych dotyczących opieki psychologiczno-pedagogicznej oraz przepisów prawa oświatowego.
9. realizacja
zadań statutowych również poza Poradnią w środowisku dzieci i młodzieży.
4. Nauczyciele Poradni maja prawo do:
1) współdecydowania o istotnych sprawach Poradni w ramach pracy Rady Pedagogicznej,
2)
autonomii w zakresie doboru metod i form pracy
diagnostycznej
i terapeutycznej,
3) formułowania programów autorskich, których tryb wdrażania określają odrębne przepisy,
4) zapewnienia właściwych warunków pracy zgodnych z zasadami higieny pracy,
5) doskonalenia swoich umiejętności zawodowych.
5. W Poradni mogą być zatrudnieni pracownicy socjalni i inni specjaliści (socjolodzy, rehabilitanci, terapeuci) stosownie do wymagań i kwalifikacji określonych w odrębnych przepisach.
6. Liczbę Nauczycieli Poradni, w zależności od zadań określonych jej statutem i terenem działania ustala organ prowadzący, na wniosek Dyrektora.
7. Liczbę pracowników administracyjnych i obsługi Poradni ustala Dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym, w zależności od potrzeb Poradni i posiadanych środków.
8. Pomoc dzieciom i młodzieży może być także udzielana przez wolontariuszy:
1) wolontariuszem w poradni może być osoba pełnoletnia, która nie była karana i wobec której nie toczy się postępowanie karne;
2) Dyrektor Poradni zawiera z wolontariuszem umowę określającą w szczególności zakres zadań wolontariusza i sposób ich realizacji, czas trwania umowy oraz zawierającą zobowiązanie wolontariusza do przestrzegania ustalonych w Poradni zasad i obowiązków oraz do nie ujawniania informacji dotyczących osób korzystających z pomocy Poradni;
3) Dyrektor Poradni zapewnia warunki umożliwiające wykonanie zadań przez wolontariusza,
4) wolontariusz wykonuje zadania określone w umowie we współpracy z pracownikami pedagogicznymi Poradni wyznaczonymi przez Dyrektora oraz pod nadzorem Dyrektora Poradni lub wyznaczonej przez niego osoby.
5) na wniosek wolontariusza Dyrektor Poradni jest zobowiązany wydać pisemne zaświadczenie o wykonywaniu zadań przez wolontariusza.
10. Prawa i obowiązki pracowników
administracyjnych i obsługi określają przepisy – ustawy
z dnia 2 lutego 1996 r. „Kodeks Pracy” z późniejszymi zmianami. Status prawny
pracowników nie będących nauczycielami zatrudnionych w Poradni określają
przepisy
o pracownikach samorządowych.
11. Zadania pracowników Poradni nie będących nauczycielami określa przydział czynności sporządzony przez Dyrektora.
12. Pracownik Poradni zobowiązany
jest stosować się do postanowień Regulaminu Pracy
i innych aktów wewnętrznych obowiązujących w Poradni.
13. Regulamin Pracy opracowuje Dyrektor.
ROZDZIAŁ VII
Dokumentacja obowiązująca w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
§11
1. Poradnia prowadzi:
1) skorowidz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystającej z pomocy Poradni,
2) dokumentację badań,
3) dzienniki indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych Poradni,
4) inną dokumentację, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ VIII
Zasady gospodarki finansowej
§12
1. Zasady gospodarki finansowej Poradni określają odrębne przepisy
§13
1. Za prawidłowe prowadzenie dokumentacji odpowiedzialny jest Dyrektor Poradni a za dokumenty filii Kierownik.
2. Wgląd do dokumentacji posiadają upoważnieni pracownicy organów nadzorujących Poradnię.
ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe
§14
1. Poradnia używa pieczęci urzędowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Zmiana postanowień Statutu odbywa się w trybie i na zasadach ustalonych dla jego
uchwalenia.
3. Treść Statutu dostępna jest w Sekretariacie Poradni.
4. Zmiany w Statucie Poradni wynikające z nowelizacji aktów prawnych wyższego rzędu oraz dostosowania Statutu do zmienionych warunków funkcjonowania Poradni mogą być dokonywane z inicjatywy dyrektora, członków Rady Pedagogicznej, przy obecności co najmniej połowy członków, kwalifikowaną większością głosów.
5. Po trzech zmianach w Statucie, Rada Pedagogiczna upoważnia Dyrektora Poradni do ogłoszenia jednolitego tekstu Statutu (ogłoszenie będzie się odbywać poprzez wywieszenie Statutu na tablicy ogłoszeń i podpisanie zarządzenia przez wszystkich członków Rady Pedagogicznej.
§15
1. Statut obowiązuje od dnia uchwalenia.