Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Powiat Opoczyński
w ramach Działania 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Program Operacyjny Kapitał Ludzki realizuje projekt:
„Rozwój Kompetencji-drogą do Przyszłości. Realizacja kursów Microsoft i Cisco oraz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych”
Na zakończenie realizacji I Cyklu zajęć pozalekcyjnych prowadzonych w roku szkolnym 2011/2012 w ramach projektu „Rozwój kompetencji - drogą do Przyszłości. Realizacja kursów Microsoft i Cisco oraz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, przeprowadzono badanie ewaluacyjne na podstawie którego opracowano raport podsumowujący. Badaniem ewaluacyjnym zostało objętych 36 uczniów/uczennic (12 chłopców i 24 dziewczęta) z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Opocznie oraz 13 uczniów/uczennic (11 chłopców i 2 dziewczęta) z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Drzewicy, łącznie 49 uczniów /uczennic (23 chłopców i 26 dziewcząt). Przeprowadzona ewaluacja obejmowała przede wszystkim ocenę wzrostu poziomu wiedzy w zakresie porozumiewania się w języku obcym oraz nabycie praktycznych umiejętności zawodowych z zakresu kompetencji informatycznych u uczniów/uczennic kształcących się w zawodach technik informatyk i technik obsługi turystycznej.
Z analizy odpowiedzi respondentów wynika iż 96 % uczniów/ uczennic jest zadowolonych z udziału w zajęciach pozalekcyjnych realizowanych w ramach projektu (51 % ankietowanych oceniło swój poziom ogólnego odczucia zadowolenia z uczestnictwa w projekcie na 5, czyli bardzo wysoko, 45 % na 4, czyli wysoko). Zaledwie 4 % ankietowanych określiło swój poziom zadowolenia jako średni.
W ramach badania ewaluacyjnego uczniowie/uczennice określili najważniejsze ich zdaniem efekty i rezultaty osiągnięte dzięki uczestnictwu w zajęciach:
- 74 % ankietowanych uczestników zajęć dydaktyczno - wyrównawczych z języka angielskiego stwierdziła siebie wzrost poziomu wiedzy w zakresie porozumiewania się w języku angielskim,
- 77% uczniów/uczennic szkoleń Microsoft uznała, iż udział w zajęciach poszerzył ich wiedze
i umiejętności w zakresie kompetencji informatycznych.
Dane te potwierdzone są analizą wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych trzykrotnie w trakcie trwania zajęć. Analiza testów kompetencyjnych pozwoliła ocenić wartość wskaźnika odnośnie wzrostu poziomu wiedzy i umiejętności w zakresie porozumiewania się w języku angielskim oraz w zakresie kompetencji informatycznych:
- wskaźnik rezultatu odnośnie wzrostu poziomu wiedzy i umiejętności w zakresie porozumiewania się w języku angielskim został osiągnięty i wyniósł średnio 158, 11 % (w projekcie założono wzrost o 54 %),
- wskaźnik rezultatu wzrostu wiedzy i umiejętności z zakresu kompetencji informatycznych u uczestników szkoleń Microsoft MCSA 2003 został osiągnięty i wyniósł średnio 82,96 % (w projekcie założono wzrost o 65 %).
W ramach realizacji projektu uczniowie/ uczennice uczestniczyli w zajęciach z doradztwa edukacyjno - zawodowego. Ocena przydatności i efektywności tych zajęć, w zakresie zdobywania wiedzy niezbędnej do ustalenia własnej ścieżki kariery zawodowej, wypadła na poziomie bardzo dobrym. Ponad ¾ ankietowanych – 78 % stwierdziła, iż zajęcia tego typu są przydatne z punktu widzenia planów na przyszłość. Uczestnictwo w zajęciach umożliwiło uczniom zdobycie wiedzy pozwalającej na wybór odpowiedniej ścieżki kariery zawodowej.
Udział w zajęciach realizowanych w ramach I Cyklu projektu miał dla beneficjentów również wpływ na wzrost wartości na rynku pracy – 59 % osób biorących udział w badaniu stwierdziła, że dzięki zajęciom mają większą szansę na sukces zawodowy w przyszłości. Taka sama część ankietowanych dostrzega, że udział w zajęciach pozwolił im przezwyciężyć trudności w nauce, dzięki czemu czują się lepiej przygotowani do egzaminu zawodowego.
Uczestnicy/uczestniczki projektu dostrzegają także pozytywne zmiany powstałe w ich samoocenie - 64% ankietowanych uważa, że ich wiara we własne możliwości, a zatem samoocena wzrosła aż o 80% - 90%.
Taka ocena skuteczności i efektywności zajęć świadczy niewątpliwie o tym, iż główne cele projektu zostały zrealizowane.
Uczniowie/ uczennice na zakończenie realizacji I cyklu zajęć dokonali ich oceny również pod kątem efektywności warunków nauczania. Uczniowie/uczennice podczas badań ewaluacyjnych mogli wydać swoją opinię w następujących kwestiach: ogólna ocena realizowanych zajęć, organizacja szkoleń (sale wykładowe, sprzęt, poczęstunek), atmosfera panująca na zajęciach, sposób prowadzenia zajęć oraz przydatność materiałów dydaktycznych. Wszystkie ww. aspekty związane z efektywnością warunków nauczania zostały ocenione wysoko. Średni wskaźnik oceny dla każdego czynnika podlegającego ocenia wyniósł powyżej 4. Przeważająca część ankietowanych – 76% uznała, że zajęcia zostały odpowiednio zorganizowane, a czas przeznaczony na realizację programu w pełni wystarczył na jego opanowanie.
Reasumując, wyniki przeprowadzonego badania ewaluacyjnego w ramach projektu „Rozwój kompetencji - drogą do Przyszłości. Realizacja kursów Microsoft i Cisco oraz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych” potwierdziły trafność założonych celów i planowanych rezultatów projektu. Realizacja projektu przyczynia się do zwiększenia kluczowych kompetencji językowych
i informatycznych młodzieży i osiągnięcia rezultatów. Oceniając, do jakiego stopnia cele przedsięwzięcia zdefiniowane na etapie programowania zostały osiągnięte, uczestnicy/uczestniczki projektu stwierdzili, że dzięki nim nastąpił wzrost ich wiedzy i umiejętności w zakresie porozumiewania się w języku obcym oraz nabyli praktyczne umiejętności z zakresu kompetencji informatycznych, co z kolei pozwoli im lepiej przygotować się do egzaminu zawodowego oraz zwiększy szanse na sukces zawodowy w przyszłości. Tłem efektywnego uczenia się są warunki, w jakich przychodzi uczniom nabywać wiedzę. W niniejszym przypadku w opinii uczestników zapewniono im dobre warunki do przyswajania wiedzy. Podejmowane działania są oceniane dobrze, świadczy o tym subiektywne uczucie zadowolenia u większości respondentów
z uczestnictwa w projekcie.
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA