Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Powiat Opoczyński
w ramach Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki realizuje projekt:
„Zrozumieć tekst – zrozumieć człowieka. Wspieranie aspiracji edukacyjnych młodzieży z powiatu opoczyńskiego”
We wrześniu br. (na początku realizacji II Cyklu projektu) została przeprowadzona ewaluacja ex-ante. Ewaluacja początkowa II Cyklu projektu koncentrowała się na analizie stopnia zgodności realizacji projektu z założeniami, określeniu potrzeb i oczekiwań uczestników/uczestniczek, zbadaniu kontekstu społecznego oraz ocenie projektu pod kątem grupy docelowej, planowanych celów i sposobów ich realizacji.
Ważnym elementem w realizacji zajęć pozalekcyjnych z języka polskiego w ramach II Cyklu projektu jest zmniejszenie dysproporcji w opanowaniu zagadnień porozumiewania się w języku ojczystym oraz rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich. Raport ewaluacyjny (ex-ante) opracowano na podstawie 177 ankiet wypełnionych przez 138 uczestniczki i 39 uczestników projektu.
Z raportu ex-ante II Cyklu projektu wynika iż:
• zajęcia pozalekcyjne z języka polskiego są potrzebne 68,93 % ankietowanych (dziewczęta 71,74 %, chłopcy 58,98 %).
• 53,11% ankietowanych (dziewczęta 54,35%, chłopcy 48,72%) sądzi iż dzięki zajęciom lepiej i pełniej się rozwiną.
• aspiracje edukacyjne i osobiste uczestników/uczestniczek kształtują się na poziomie 55,37% (dziewczęta 57,97%, chłopcy 46,15%).
Uczniowie/uczennice biorący udział w projekcie uważają, iż zajęcia z języka polskiego pozwolą im lepiej:
• przygotować się do matury 94,92% (dziewczęta 95,65%, chłopcy 92,31%)
• samodzielnie interpretować i pisać teksty typu maturalnego 81,92% (dziewczęta 82,61%, chłopcy 79,49%).
• przyczynią się do uzyskania wyższej oceny z języka polskiego 62,71% (dziewczęta 57,97%, chłopcy 79,49%),
• pozwolą rozszerzyć wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcji, pogłębić zainteresowania 53,67% (dziewczęta 53,62%, chłopcy 53,85%),
• umożliwiają efektywnie spędzić czas wolny w towarzystwie kolegów 18,64% (dziewczęta 17,39%, chłopcy 23,08%)
Dla 55,37% ankietowanych (dziewczęta 57,97%, chłopcy 46,15%) nauka jest drogą do osiągnięcia celu.
Z raportu dowiadujemy się również co uczniowie/uczennice chcieliby osiągnąć w przyszłości:
• uznanie, poważanie i szacunek 50,85% (dziewczęta 54,35%, chłopcy 38,46%)
• karierę, wysokie stanowisko 46,33% (dziewczęta 50,72%, chłopcy 30,77%)
• pieniądze/dobrobyt materialny 43,50% (dziewczęta 46,38%, chłopcy 33,33%)
• spokojne życie w gronie rodziny 44,07% (dziewczęta 44,20%, chłopcy 43,59%)
• wiedzę, umiejętności 39,55% (dziewczęta 44,20%, chłopcy 23,08%)
• nie mam zdania 6,21% (dziewczęta 4,35%, chłopcy 12,82%)
• inne (jakie?) 0,56% (dziewczęta 0,72% - „stabilną, dochodową pracę i czas dla bliskich”, chłopcy 0,00%).
Projekt służy zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych uczniów i uczennic zdolnych i ambitnych, planujących zdawanie egzaminu z języka polskiego na poziomie rozszerzonym, oraz zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych uczniów i uczennic mających problemy z nabyciem podstawowych umiejętności w ramach realizowanego programu nauczania z przedmiotu obowiązkowego na egzaminie maturalnym, przyczyni się bezpośrednio do pobudzenia aspiracji i zainteresowań uczniów/uczennic w zakresie wykraczającym poza treści zawarte w podstawach programowych poszczególnych przedmiotów. Działania w tym obszarze nakierowane są na umożliwienie uzyskania i wykorzystania przekazanych informacji w procesie dalszego kształcenia.
Ważnym elementem w realizacji zajęć pozalekcyjnych z języka polskiego w ramach II Cyklu projektu jest zmniejszenie dysproporcji w opanowaniu zagadnień porozumiewania się w języku ojczystym oraz rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich. Raport ewaluacyjny (ex-ante) opracowano na podstawie 177 ankiet wypełnionych przez 138 uczestniczki i 39 uczestników projektu.
Z raportu ex-ante II Cyklu projektu wynika iż:
• zajęcia pozalekcyjne z języka polskiego są potrzebne 68,93 % ankietowanych (dziewczęta 71,74 %, chłopcy 58,98 %).
• 53,11% ankietowanych (dziewczęta 54,35%, chłopcy 48,72%) sądzi iż dzięki zajęciom lepiej i pełniej się rozwiną.
• aspiracje edukacyjne i osobiste uczestników/uczestniczek kształtują się na poziomie 55,37% (dziewczęta 57,97%, chłopcy 46,15%).
Uczniowie/uczennice biorący udział w projekcie uważają, iż zajęcia z języka polskiego pozwolą im lepiej:
• przygotować się do matury 94,92% (dziewczęta 95,65%, chłopcy 92,31%)
• samodzielnie interpretować i pisać teksty typu maturalnego 81,92% (dziewczęta 82,61%, chłopcy 79,49%).
• przyczynią się do uzyskania wyższej oceny z języka polskiego 62,71% (dziewczęta 57,97%, chłopcy 79,49%),
• pozwolą rozszerzyć wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcji, pogłębić zainteresowania 53,67% (dziewczęta 53,62%, chłopcy 53,85%),
• umożliwiają efektywnie spędzić czas wolny w towarzystwie kolegów 18,64% (dziewczęta 17,39%, chłopcy 23,08%)
Dla 55,37% ankietowanych (dziewczęta 57,97%, chłopcy 46,15%) nauka jest drogą do osiągnięcia celu.
Z raportu dowiadujemy się również co uczniowie/uczennice chcieliby osiągnąć w przyszłości:
• uznanie, poważanie i szacunek 50,85% (dziewczęta 54,35%, chłopcy 38,46%)
• karierę, wysokie stanowisko 46,33% (dziewczęta 50,72%, chłopcy 30,77%)
• pieniądze/dobrobyt materialny 43,50% (dziewczęta 46,38%, chłopcy 33,33%)
• spokojne życie w gronie rodziny 44,07% (dziewczęta 44,20%, chłopcy 43,59%)
• wiedzę, umiejętności 39,55% (dziewczęta 44,20%, chłopcy 23,08%)
• nie mam zdania 6,21% (dziewczęta 4,35%, chłopcy 12,82%)
• inne (jakie?) 0,56% (dziewczęta 0,72% - „stabilną, dochodową pracę i czas dla bliskich”, chłopcy 0,00%).
Projekt służy zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych uczniów i uczennic zdolnych i ambitnych, planujących zdawanie egzaminu z języka polskiego na poziomie rozszerzonym, oraz zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych uczniów i uczennic mających problemy z nabyciem podstawowych umiejętności w ramach realizowanego programu nauczania z przedmiotu obowiązkowego na egzaminie maturalnym, przyczyni się bezpośrednio do pobudzenia aspiracji i zainteresowań uczniów/uczennic w zakresie wykraczającym poza treści zawarte w podstawach programowych poszczególnych przedmiotów. Działania w tym obszarze nakierowane są na umożliwienie uzyskania i wykorzystania przekazanych informacji w procesie dalszego kształcenia.
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA
REALIZATOR PROJEKTU:
REALIZATOR PROJEKTU:
Powiat Opoczyński
ul. Kwiatowa 1a
26-300 Opoczno
www.opocznopowiat.pl
Biuro Projektu:
ul. Rolna 6
pok. 211
26-300 Opoczno
tel. 44 736 15 54
Koordynator Projektu:
Małgorzata Mlonka
m.mlonka@opocznopowiat.pl
Asystent Koordynatora Projektu:
Joanna Gumkowska