Powiat Opoczyński
w ramach Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki realizuje projekt:
„Zrozumieć tekst – zrozumieć człowieka. Wspieranie aspiracji edukacyjnych młodzieży z powiatu opoczyńskiego”
W połowie II Cyklu ww. projektu zostało przeprowadzone drugie badanie ewaluacyjne. Ewaluacja mid – term koncentruje się na analizie śródrocznej pracy uczestników/uczestniczek projektu, jednocześnie po raz pierwszy podlegają ocenie rezultaty założone w projekcie .
W bieżącym badaniu ewaluacyjnym udział wzięło 179 uczestników/uczestniczek projektu: 140 dziewcząt oraz 39 chłopców.
Z przeprowadzonej ewaluacji mid – term w II Cyklu projektu wynika, iż realizacja niniejszego projektu przyczyniła się do wzrostu:
• poziomu motywacji i zaangażowania w naukę wśród 55% dziewcząt i 48,72% chłopców,
• zaufania we własne możliwości wśród 55,14% dziewcząt i 53,85% chłopców,
• zadowolenia z siebie i swoich możliwości wśród 60,71% dziewcząt i 53,85% chłopców
• poziomu osobistych i edukacyjnych aspiracji wśród 55,71% dziewcząt i 53,85% chłopców.
Śródroczne badanie wskazuje na wzrost założonych w projekcie umiejętności
z zakresu nauczania języka polskiego:
• czytania ze zrozumieniem u 45,25% uczniów/uczennic (dziewczęta 47,14%, chłopcy 38,46%),
• tworzenia prac typu maturalnego u 48,61% uczniów/uczennic (dziewczęta 50,71%, chłopcy 41,03%),
• analizy interpretacji dzieł literackich i publicystycznych u 52,51% uczniów/uczennic (dziewczęta 56,43%, chłopcy 38,46%),
• porozumiewania się w różnych sytuacjach u 49,72% uczniów/uczennic (dziewczęta 52,86%, chłopcy 38,46%).
Z raportu wynika również, iż uczniowie/uczennice bardzo dobrze oceniają poszczególne aspekty prowadzonych zajęć tj.:
• atmosferę panującą na zajęciach,
• indywidualne podejście do uczniów,
• otwartość na potrzeby uczniów/uczennic,
• sposób przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia.
Powyższa analiza uzyskanych danych wskazuje iż 89,94% uczniów/uczennic jest zadowolonych z udziału w zajęciach pozalekcyjnych z języka polskiego. Według 89,38% ankietowanych ww. zajęcia są przydatne, gdyż przygotowują one uczniów/uczennice do lepszego zdania egzaminu dojrzałości jak również do lepszych ocen końcoworocznych z języka polskiego.
Reasumując realizacja projektu przyczynia się do zaspokajania aspiracji edukacyjnych uczniów/uczennic zdolnych, ambitnych, planujących zdawanie egzaminu z języka polskiego na poziomie rozszerzonym oraz zaspokajania potrzeb edukacyjnych uczniów/uczennic mających problemy z nabyciem podstawowych umiejętności z języka polskiego.
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA